divendres, de gener 09, 2009

Travessa dels 3 colls a Nuria (Ruta 5 estrelles)

El dilluns dia 5 tocava de nou esqui de muntanya... aquest cop amb en Grau de Besalú, no teniem gaire clar que fer... pero pel camí va treure el llibre de "pirineos en esquis" i rapidament ens va venir al cap la travessa dels 3 colls de Nuria, un classic entre classics del pirineu oriental. I haig de dir que va ser una moolt bona elecció!! TOTALMENT RECOMANABLE!!!

Vistes increibles, i en Grau gaudint de la lectura "Pirineos en esquis".

El gran inconvenient de la Travessa.. comença en que s'ha d'aparcar a Queralbs i agafar el cremallera, al tanto que cal anar previngut del robatori que vindrá tot seguit: 16,70€ Anada/Tornada amb descompte de federat !! Pero lo més bo del cas.. es que es treuen un bitllet per a muntanyencs a 13€ (sense mostrar carnet) a partir de l'abril, crec que si es volen sentir sensibles amb el colectiu muntanyenc, el més logic seria que els federats tinguessin aquest preu durant tot l'any (que encara trobo abusiu).

Mapa de la ruta en dos seccions: Francesa(IGN) i Catalana(ICC).

La travessa la vam fer en algo menos de 6h efectives, i es va realitzar un desnivell acumulat d'aproximadament uns 1800m. Es a dir: cal estar en forma, no encantar-se i anar per feina. Aixo si.. val molt la pena quadrar horaris amb el cremallera, ens estalviara esperes innecessaries (nosaltres ho vam quadrar tot... pujada i baixada de xiripa !)

Es surt de Nuria (1.967m) mateix.. i enfilem cap al pic de Finestrelles per el camí normal que ressegueix primer el torrent de Finestrelles i tot seguit s'enfila al Roc de la Maula. D'aqui agafem la pala Sud fins al capdamunt del Finestrelles (2.827m). En aquest primer tram, el més conegut de la travessa, passarem dels entorns del complex turistic fins a un mirador privilegiat de la vall i els voltants. Així rapidament veurem vistes del Puigmal, Cadi, Capcir, Ripollès....

Sortida del complex turistic amb el cim al fons, increibles vistes del ripolles, cerdanya i cadi (entre d'altres)

D'aqui ens aboquem ja al costat francés, i baixem directament en direcció Nord cap a un pla molt marcat just a sota de la Torre d'Eina, es el pla de la Beguda (2.335m). Aquesta baixada d'uns 500m ens permet gaudir d'unes vistes bonissimes cap a la pala sud de la Torre d'Eina. Baixada per disfrutar.. bon estat de la neu, tranquilitat i ni rastre de traces.

Al cim del finestrelles, en Grau observant la gran pala de la Torre d'Eina i remuntant de nou des del pla de la Beguda

Un cop al pla.. pells als esquis i cap amunt, es tracta d'anar a buscar per pendents molt suaus un coll molt marcat entre la Torre d'Eina i el pic d'Eina, a 2668m. Aquests 300m es faran rapidament i ens deixaran amb vistes bonissimes cap a la nord de la Torre d'Eina.. la torre d'en Xillen, el pla dels bocs i el pic Rodo per exemple. Si estem inspirats i anem molt be de temps, ens podem aproximar fins a la Torre d'Eina, son escassament 150m, q segur que ens deixen un molt bon gust de boca (la proxima vegada ens hi aproximem segur!).

Crestejant per arribar al coll correcte (ens vam passar de llarg), el mr. amb la Torre d'Eina al fons i de baixada de nou.

Aqui toca treure pells de nou i encarar la baixada, si ets un freerider alpi, possiblement t'interessi fer un descens directe entre els rocs de la cara est, pero en el cas normal es fa una baixada per la Coma de l'Infern, Tot vorejant una serra rocosa a ma dreta. Quan ja s'ha sobrepassat la part final, ens queden dues opcions: si vorejem la vall per la dreta es pot fer un descens directe per pales bastant dretes cap al pla on hi ha l'estany a uns 2300m, en cas contrari s'hauria de vorejar per l'esquerra per anar a buscar les pendents més suaus. La neu increible.. molt bona i per disfrutar de valent.

En Grau observant aquesta vall desconeguda per nosaltres, i la pujada fins al coll bernat. Per ultim en Grau al coll Bernat.

Aqui fem un petit mos, i enfilem la ultima pujada del dia... suaument ens enfilem primer per la banda esquerra i posteriorment cap a la dreta fins al coll que veiem al fons, el coll Bernat a 2.616m. Un cop aqui ens toca flanquejar cap al coll de noufonts, o be enfilar recte amunt l'aresta NE fins al cim del Noufonts (2.861m), haig de dir que aquesta opció es bastant recomanable doncs ens permetrà gaudir de les pales interminables del noufonts (900m de desnivell). Aquest descens final es recomanable agafar-lo amb direcció al torrent del Noucreus, molt més esquiable que el de la coma d'eina.

L'aresta final fins al cim del Noufonts, en Grau amb el nostre proxim objectiu al fons (la pala /tub del pic de l'infern) i la baixada llarguissima fins a Nuria

Total una jornada increible... per disfrutar d'unes parts desconegudes i poc visitades del pirineu oriental pero que son realment increibles.

Gatsaule ha dit...

Una volta genial! Espero que poguessiu aprofitar una mica les nostres traces del dia anterior fins al Finestrelles...

Piter ha dit...

Doncs fins al roc de la maula.. encara hi havien traces... pero més enlaire estava massa dura per deixar traces i a partir del finestrelles... tot per estrenar, increible !!!